Thursday 3 November 2011

Perkongsian Usrah Gabungan Perdana ABIM-WADAHNS-PPINS

Tarikh: 26 Oktober 2011 (Rabu)
Tempat: Surau Ibn Khaldun, Tmn Lavender Height

Alhamdulillah, buat kesekian kalinya Usrah Gabungan Perdana Berjaya diadakan. Idea untuk melaksanakan program ini tercetus dari ahli-ahli WADAH (Wadah Pencerdasan Umat) Negeri Sembilan sendiri. PPINS hadir dengan semangat ingin mengambil mutiara-mutiara berharga bersama-sama dengan semua senior seperjuangan yang disegani.

Usrah Gabungan Perdana kali ini memilih tajuk Mendepani Cabaran Semasa Ummah, untuk sama-sama diterapkan dalam diri semua ahli tentang isu semasa yang melingkari umat Islam yang sepatutnya disedari sebagai pendakwah. 

Sesi pertama dimulakan dengan perkongsian dari Presiden Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) iaitu Cikgu Azmi Hamid. Sejak kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyyah, umat Islam semakin ditekan dengan pelbagai isu sejagat yang menuntut kebangkitan umat Islam secara universal. Cikgu Azmi telah menjelaskan beberapa persekitaran politik yang menghambat umat Islam menjadi umat ‘underdog’ dalam persaingan pasca globanisasi kini. Pertama, umat Islam menerima asakan ekonomi yang berterusan. Sebut sahaja kuasa seperti UN (United Nation), NAM (Negara-negara Berkecuali), IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) waima PBB sekalipun mempunyai tangan-tangan Barat yang menguasai perkembangan dunia. Misalnya Nestle yang merupakan syarikat gergasi Israel menguasai 78% makanan harian umat Islam di Malaysia. Sungguh mengujakan apabila hampir keseluruhan urusan ekonomi di Malaysia berkiblatkan barat yang sekaligus mengesampingkan acuan suci islam. Sebut sahaja urusan perbankan, insurans mahupun pinjaman PTPTN mempunyai elemen riba, hal yang lebih mengujakan apabila Israel mengharamkan riba dalam negaranya, namun mewajibkan riba kepada negara-negara lain di dunia.

Selain itu, umat Islam diserang kuasa militari anjing Barat yang menguasai negara-negara Islam melalui NATO yang kononnya ingin membebaskan umat Islam dari kuasa kuku besi kerajaan. Sebut sahaja Iraq, Afgahanistan, Bosnia dan yang terbaru Libya menjadi alat kepada Barat untuk melaga-lagakan umat Islam. Malaysia tidak terkecuali dari hal ini. Sebagai contoh pernah berlaku pameran persenjataan dunia di Kuala Lumpur yang negara Iran telah dikeluarkan dari pameran tersebut apabila Pentagon di Washington mengetahui hal tersebut. Kaedah mesra Barat dalam semua perkara menyebabkan Malaysia menjadi Negara anak tiri Barat. Penguasaan melalui budaya turut diketengahkan oleh cikgu Azmi. Fenomena ini dinamakan culture subversation yang telah mencorakan umat Islam melalui lambakan program realiti televisyen yang tidak terhitung bilangannya. Persoalannya siapakah yang meluluskan semua ini? Dalam pada itu, umat Islam turut dikuasai melalui eksploitasi sumber alam, misalnya Saudi menyimpan asetnya sebanyak 10 trilion di AS, mengapakah wang sebesar itu tidak dilabur untuk pembangunan umat Islam yang kebuluran di Somalia? Siapakah yang menberi kebenaran kepada Barat untuk menyerang umat Islam melalui bekalan minyak? Cuba kita jawab persoalan ini. Siapakah yang membina tanda-tanda hari kiamat (menara jam) bersebelahan Kaabah di Masjidil Haram, yang merupakan kiblat umat Islam?

Selain itu, umat Islam di Indonesia menyerahkan lombong emas terbesar di dunia kepada AS untuk diuruskan. Umat Islam juga dijajah melalui persempadanan peta dunia. Bangsa Israel yang awalnya tidak mempunyai negara akhirnya membina 832 KM tembok sempadan di Gaza yang mempunyai stuktur binaan yang bengkang-bengkok, apabila faktor binaan sedemikian, ternyatalah kawasan yang mempunyai air bawah tanah disempadan kepada Israel, namun kawasan yang tandus diberikan negara Palestin. Hal penjajahan kuasa Barat turut terserlah melalui kuasa perundangan di Malaysia. Selama lebih 446 tahun dijajah oleh kuasa asing, ternyata west ministry style berjaya dilaksanakan di Malaysia. Sistem Syariah Islam hanyalah tertumpu kepada hal pernikahan, perceraian dan sedikit sistem muamalat Islam. Pelaksanaan hukuman Islam hanyalah keadah 3, 5 dan 6, iaitu 3 tahun penjara, RM 5000 denda, dan 6 kali sebatan. Jelaslah al-Quran dan as-sSunnah berada di bawah kongkongan perlembangaan Malaysia yang diasaskan oleh Suruhanjaya Reid tanpa dianggotai seorang pun ulama Islam.

Selain itu, cikgu Azmi turut membentangkan penguasaan Barat melalui 47 jenis majalah hiburan yang menjadi santapan minda anak-anak belia Islam. Akhirnya wujudlah identiti jahil agama yang sangat diharapkan oleh Barat. Fakta yang lebih mengejutkan adalah 67 perjanjian yang ditandatangani oleh Malaysia telah menjadi pemangkin kepada penguasaan Barat. Perjanjian perdagangan tanpa sempadan (FTA) yang dipandang sebagai penggerak ekonomi pada hakikatnya telah membuka peluang kepada Barat untuk menguasai segmen pelaburan hartanah, perkilangan dan perumahan kepada Barat. Lihatlah betapa liciknya perancangan mereka. Natijahya umat islam tidak memiliki entiti perniagaan yang mampan untuk membela nasib umat Islam. Tipu daya mereka ini telah lama disebut Allah dalam Al-Quran :

"Dan, tidak sekali-kali ridha atas engkau (Muhammad (s.a.w) orang-orang Yahudi dan juga tidak (akan ridha) Nasrani sehingga engkau mengikuti ugama mereka; katakanlah kpd mereka sesungguhnya hidayah Allah (a.w) itu adalah hidayah (yag haq); dan jikalah engkau mengikuti kehendak mereka setelah datang kpd engkau dari ilmu (yg haq mengenai Islam); tiadalah bagi engkau dari Allah (a.w) mengasihiNya dan tidak juga mendapat pertolongan." (Al-Baqarah:120)

Secara keseluruhannya terdapat 15 jenis penguasaan kuasa Barat ke atas umat Islam, iaitu:

1) Asakan globalisasi ke atas umat Islam melalui EKONOMI
2) POLITIK kuasa besar menguasai kerajaan negara umat Islam
3) Serangan secara MILITARI
4) Penghakisan sahsiah umat melalu BUDAYA 
5) Eksploitasi SUMBER ALAM umat Islam
6) Peminggiran UNDANG-UNDANG SYARIAH dan mengarusperdanakan undang-undang Barat.
7) Transformasi sistem PENDIDIKAN umat kepada sistem SEKULAR
8) Pengukuhan SEKULARISASI dalam setiap aspek kehidupan umat
9) Mempengaruhi pemikiran umat melalui MEDIA
10) Menekan negara-negara Islam melalui perjanjian-perjanjian antarabangsa
11) Kuasai umat Islam melalui TEKNOLOGI
12) Konflik antara umat Islam melalui krisis KEPIMPINAN
13) Bentuk semula SEMPADAN wilayah umat Islam
14) Tetapkan semua POLISI NEGARA umat Islam agar mesra kuasa Barat
15) Perkukuhkan nilai INDIVIDUALISME, MATERIALISME, KOMERSIALISME

Natijah yang terhasil dari rancangan kuasa Barat ini tercermin pada 3 aspek iaitu: Kemiskinan umat, kebergantungan umat kepada kuasa asing dan seterusnya menyebabkan umat Islam tertindas.

Melihatkan kepada segala helah dan tipu daya Barat yang bertopengkan keuntungan dan kemewahan dunia ini, kita perlu bertanya kepada diri sendiri, apakah usaha kita untuk terus membela Islam? Tanyakan kepada diri kita sendiri dalam setiap minggu berapa hari atau berapa jam masa yang kita peruntukkan untuk kerja-kerja dakwah? Maka bersama-samalah kita menggembleng usaha mempertahankan agama ini, supaya boleh diwarisi oleh generasi akan datang. 


Disediakan oleh,
Mohamad Tarmizi b. Mohamed Rafai
Ketua Biro Dakwah & Tarbiyyah PPINS Pusat.

No comments: